Oss wint weer van Rietvoorn

Weer een supergezellige dag in Oss
Deze sportuitwisseling ging met overmacht naar onze vrienden in Oss. Zaterdag 8 april vertrokken we in alle vroegte naar de Lithse Ham. Het doel was ook ditmaal de bijzonder ontmoeting met de visvrienden van Ons Genoegen uit Oss. Een grote vereniging die al een flinke tijd wordt voorgezeten door Joep. De vereniging Ons Genoegen telt tegenwoordig 2.600 leden. Een aantal om jaloers op te zijn. De Brabantse club heeft als grote voordeel dat er in Brabant relatief meer gevist wordt dan in andere streken van Nederland. En natuurlijk men heeft de Maas en de Waal met alle daarbij behorende aftakkingen. Deze aftakkingen worden veelal gebruikt als jachthaven voor de watersporters. In het verleden is al vaker geschreven over het mooie gebied rond Lith. Een vijftal kilometers van Oss verwijdert dus goed bereikbaar voor de hengelaars van Ons Genoegen. Joep heette ons van harte welkom en er was voor ieder koffie en broodjes. Alvorens het officiële gedeelte werd gestart werd er een moment stilgestaan bij het overlijden van Henk Horst. Bjorn en Co verrichten gezamenlijk de loting en de bedoeling was dat we zo rond de klok van 09.15 uur zouden gaan vissen.
De Lithse Ham staat bekend als een zeer visrijk gebied maar en dat weten we allemaal de vis is tevoren niet te peilen. Onze jongens hadden hoge verwachtingen zeker omdat het weer gunstig leek te worden. Toch was het in het begin nog vrij koud. Gelukkig weinig wind en het belangrijkste het was droog. Zoals altijd bij het vissen waren er plekken die beduidend minder waren dan andere plekken. Dit keer echter waren de verschillen erg groot. De hengelaars die op de stekken hoger dan 10 zaten, en dat waren er zo’n 6 koppels dus 12 hengelaars hadden de pech dat de vis er niet zat of dat men een verkeerde taktiek gebruikte voor de afstand. Immers er wordt daar altijd gevist met de feeder. Normaal volgen we het advies van Theo Hartog op die altijd adviseerde om een keus te maken tussen de 25 en 30 meter.
Deze dag leek niet alleen de keus bepalen maar ook de stek. In het midden gedeelte werd er nog wel een visje gevangen. Onze trofeeën Willem en Renë , Co en Johan en Gert met Erwin voldeden aan de verwachtingen en konden zich meten met de mensen van Oss. Gezegd moet worden dat Co het gewicht met alleen maar voorns bij elkaar wist te vissen. Ondanks de inspanning van dit 3-tal koppels konden ook zij zich niet meten met de winnaar André Holtkamp van Oss met zijn maat want die haalden ruim 7 kilo aan de kant. André, kenner bij uitstek van de Lithse Ham viste ruim 50 tot 60 meter uit de kant. Dit was bepalend voor de vangst van die dag. Overigens vielen de meeste vangsten tegen gezien er 5 uur gevist werd. En ik kan u zeggen dat dat lang is vooral als je geen enkele beet hebt gezien. In de middag werd het weer wat warmer en dus dachten we de vis komt nu wel. Een verkeerde inschatting ook toen liet de vis het afweten. Deze gezellige dag, die dit jaar al voor de 30e keer in successie werd gehouden, werd besloten bij de duikvereniging van de Lithse Ham. Aardige en behulpzame mensen en zeer gastvrij.
Joep en Ton deden gezamenlijk het slotwoord nadat de prijs was uitgereikt aan Andre Holtkamp met zijn maat. In september treffen we elkaar in Doetinchem.
Zie de foto's bij de fotorubriek

Uitslag Doetinchem:
Rene Vels Willem Swaters 4.850 gr
Gert de Bruin Erwin de Roode 4.052 gr
Co van Dooren Johan Siebelink 3.550 gr
Maarten Holterman Mario Böttcher 1.300 gr
Gert Supheert Ton van Aalst 020 gr
Rest geen vis
Totaal gevangen vis 13.772 gr

Uitslag Oss:
Andre Holtkamp Ad van Uden 7375 gr
Peter van de Koolwijk Paul Theinissen 5650 gr.
Tonnie van Erp Bjorn van Beurden 5075 gr.
Charles van Bergen Ad Elessen 2750 gr.
Harry van Buul Jacky van de Doelen 2575 gr
Erwin van Engelen Claudio Visser 1150 gr.
Slechts 1 koppel van de thuisploeg had geen vis.
Totaal gevangen vis 30.246 gr