Opening‌ ‌vispassage‌ ‌Doesburg‌ ‌met‌ ‌ minister‌ ‌Van‌ ‌Nieuwenhuizen‌

Maandag, 16 september 2019

28‌ ‌september:‌ ‌feestelijke‌ ‌publieksdag‌ ‌

Voorafgaand‌ ‌aan‌ ‌de‌ ‌formele‌ ‌opening‌ ‌is‌ ‌op‌ ‌zaterdag‌ ‌28‌ ‌september‌ ‌van‌ ‌13:00‌ ‌tot‌ ‌17:00‌ ‌uur‌ ‌een‌ ‌
feestelijk‌ ‌publieksprogramma‌ ‌op‌ ‌het‌ ‌stuwcomplex‌ ‌aan‌ ‌de‌ ‌Barend‌ ‌Ubbinkweg.‌ ‌Ook‌ ‌
waterschappers‌ ‌zijn‌ ‌natuurlijk‌ ‌van‌ ‌harte‌ ‌welkom!‌ ‌Er‌ ‌vinden‌ ‌doorlopend‌ ‌rondleidingen‌ ‌plaats‌ ‌en‌ ‌
er‌ ‌is‌ ‌een‌ ‌informatiemarkt‌ ‌met‌ ‌alle‌ ‌partners‌ ‌zoals‌ ‌Rijkswaterstaat,‌ ‌de‌ ‌provincie‌ ‌Gelderland‌ ‌en‌ ‌de‌ ‌
gemeente‌ ‌Doesburg.‌ ‌Ons‌ ‌waterschap‌ ‌is‌ ‌aanwezig‌ ‌met‌ ‌de‌ ‌publiekscampagne‌ ‌Weet‌ ‌van‌ ‌water.‌ ‌

Speciaal‌ ‌kinderprogramma‌ ‌

Voor‌ ‌de‌ ‌jongste‌ ‌Doesburgers‌ ‌en‌ ‌visfans‌ ‌is‌ ‌er‌ ‌een‌ ‌speciaal‌ ‌programma‌ ‌met‌ ‌waterloopballen,‌ ‌vissen‌ ‌
schilderen,‌ ‌kinderschmink,‌ ‌een‌ ‌animatiefilm‌ ‌over‌ ‌de‌ ‌werking‌ ‌van‌ ‌de‌ ‌vispassage‌ ‌in‌ ‌Doesburg‌ ‌en‌ ‌
een‌ ‌poffertjes-‌ ‌en‌ ‌ijscokraam.‌ ‌
Lokale‌ ‌en‌ ‌regionale‌ ‌kunstenaars‌ ‌krijgen‌ ‌in‌ ‌het‌ ‌gebouw‌ ‌van‌ ‌Watersportvereniging‌ ‌De‌ ‌Oude‌ ‌IJssel‌ ‌
een‌ ‌eigen‌ ‌expositie‌ ‌met‌ ‌als‌ ‌thema‌ ‌de‌ ‌vispassage‌ ‌of‌ ‌vismigratie.‌ ‌

Vispassage‌ ‌en‌ ‌educatie‌ ‌ ‌

De‌ ‌vispassage‌ ‌is‌ ‌openbaar‌ ‌toegankelijk‌ ‌en‌ ‌aantrekkelijk‌ ‌ingericht,‌ ‌ook‌ ‌voor‌ ‌kinderen‌ ‌en‌ ‌
schoolklassen‌ ‌is‌ ‌een‌ ‌bezoekje‌ ‌zeer‌ ‌de‌ ‌moeite‌ ‌waard.‌ ‌Om‌ ‌deze‌ ‌nieuwe‌ ‌attractie‌ ‌alvast‌ ‌te‌ ‌
introduceren‌ ‌gaat‌ ‌de‌ ‌Freek‌ ‌Vonk‌ ‌van‌ ‌ons‌ ‌waterschap,‌ ‌ecoloog‌ ‌Matthijs‌ ‌de‌ ‌Vos,‌ ‌vanaf‌ ‌deze‌ ‌week‌ ‌
op‌ ‌alle‌ ‌basisscholen‌ ‌van‌ ‌Doesburg‌ ‌gastlessen‌ ‌geven‌ ‌over‌ ‌de‌ ‌werking‌ ‌van‌ ‌deze‌ ‌specifieke‌ ‌
vispassage‌ ‌en‌ ‌de‌ ‌dieren‌ ‌onder‌ ‌water.‌ ‌
‌