Sportontmoeting Doetinchem Oss begon met code geel

Maandag, 9 oktober 2017

De jaarlijkse terugontmoeting met onze visvrienden uit Oss begon stroef. Het KNMI had code geel gegeven voor zeer dichte mist. Ondanks deze mist waren de vrienden eerder dan verwacht in Doetinchem. De ontvangst, op zaterdag 23 september, was hartelijk en er werden menige handjes geschud. Immers de meeste van ons kennen de meeste van hun. Good old Dick Keinemans was er ook nu weer bij. Hij, de grote animator van deze ontmoeting, bij onze zustervereniging wil trachten om jaarlijks in ieder geval in Doetinchem aanwezig te zijn. Helaas moest Joep wegens gezondheidsredenen ditmaal het evenement aan zich voorbij laten gaan. Jammer, maar we wensen Joep natuurlijk alle goeds voor de nabij toekomst. Die morgen werd er natuurlijk eerst een kop koffie en een broodje genuttigd in ons clublokaal. Ook dit jaar weer was de verzorging prima. Onze mensen waren uiterst gespannen hoe de loting uitviel. Geloot werd er door Co en Bjorn. De kopplaatsen worden zoals gewoonlijk verdeeld over beide partijen en er wordt in Doetinchem gevist met de vaste stok max. 11.5 meter. Onze mensen hadden wat goed te maken, immers de laatste drie onderlinge ontmoetingen werden zeg maar verloren.
Dit keer trad Doetinchem aan met een aantal nieuwelingen waaronder Marco, Jan, Henk, Erwin en Theo. Om 09.30 uur werd er begonnen op de Stokhorst in een behoorlijke mist. En mist brengt natuurlijk ook kou met zich mee. Op zich geen ramp daar kun je je op kleden maar het is toch leuker om je buurmensen te zien. Zeker omdat meedoen belangrijker is dan het resultaat. Toch nadat de mist rond een uur of elf opgetrokken was brak de zon er stevig door. Toen al was merkbaar dat er weinig vis werd gevangen. Een probleem dat zich vooral op de Stokhorst veel vaker voordoet dan op de rest van de Oude IJssel. Wat er te vangen viel waren veel donderpadjes (steenvissen), baarzen, roofbleitjes en kleine voorns. Vissen die bijna geen gewicht opleveren. Diegene die gokte op 1 of meerdere brasems kwamen er bekaaid af. Er werd geen enkele brasem gevangen wel hebben Willem, Ton en Bjorn er een aan gehad maar die kregen ze niet binnen omdat ze waarschijnlijk gehaakt waren. De brasem had geen enkele trek, misschien is hun populatie wel aan het afnemen.
Tijdens de wedstrijd enige hinder ondervonden van kano-vaarders en van zeilbootjes. Deze mensen denken dat ze alle rechten hebben op de rivier. Maar wij als hengelsportvereniging De Rietvoorn hebben het parcours op de Stokhorst en dat is tevens de enige lokatie hier in onze stad waar we een wedstrijd kunnen houden. Het mag toch niet zo zijn dat we moeten verkassen naar een andere stek op de Oude IJssel door gebrek aan inzicht bij de mede-gebruikers. Hengelsportvereniging De Rietvoorn telt meer dan 1.000 leden en kent naast zijn rechten ook zijn plichten. Dit zal binnen enige tijd besproken worden met betrokken partijen.
Maar goed dit te hebben geschreven terug naar de ontmoeting. Er werd gevist tot 14.30 uur, maar er waren al deelnemers die ruim voor die tijd gestopt waren. Jammer dat de vangst tegenviel. Maar zoals we vaak zeggen beter een slechte vangst bij mooi weer dan een slechte vangst bij slecht weer. Omdat we al vanaf een uur of elf mooi weer hebben gehad was dat mooi meegenomen. Er gebeurde verder aan het water geen spectaculaire zaken. Niemand ging kopje onder en voor zover we weten bleef alles heel bij de deelnemers. Nieuwkomer en toekomstig voorzitter van Ons Genoegen deed samen met zijn zoon mee. Ook zij, karpervissers van origine, hebben beiden genoten van deze dag.
Willy Keuben had gezorgd voor het gereedzetten van de BBQ op ons terrein. Ook had hij verder wat klussen op zich genomen zoals de afwas en het maken van de satè-saus. Geweldig dat we altijd een beroep kunnen doen op de vrijwilligers. Helaas waren er dit jaar wat vrijwilligers die deze dag niet konden. In hun Plaats zouden Fred en Simone komen, de dochter en schoonzoon van Co van Dooren.
De voortreffelijke BBQ was wederom prima in orde mede dankzij de levering van de produkten vanPlus Dichteren (dhr. J. Markwat).
Helaas moest Simone op het ;laatste moment afzeggen omdat ze de vrijdag er voor een behandeling aan haar tanden moest ondergaan.
Alles wordt altijd opgelost en toen de hengelaars terug kwamen van het vissen konden ze gelijk aan een hapje en een drankje. En dat was weer voortreffelijk zoals het ook iedere keer maar weer voortreffelijk is in Oss. Iedereen was benieuwd naar het verloop van deze ontmoeting vooral natuurlijk onze mensen die na drie keer overtroefd waren graag een gunstige uitslag zagen. En dat gebeurde ook de thuisploeg had ditmaal weten te winnen.
Co reikte de prijs uit, t.w. de beker, aan Johan. Na de felicitaties en een gezellige naborrel namen we afscheid van elkaar en werd iedereen bedankt door Ton. Een gezellige dag behoort gezellig te blijven en dat was in het verleden zo en zal in de toekomst zo blijven. Ad Peij, als vervanger van Joep,dankte onze vereniging voor de gastvrijheid die hij had ervaren en hoopte ons allen weer terug te zien in het volgende jaar.
De uitslag:
Deelnemers Oss